Day 18: Minuteman Missile and Badlands NP

Dinsdag 25 september

Om 6u25 staan we op voor een drukke dag. We rijden vandaag naar Badlands NP. Net bij onze cabin zien we 6 herten verschijnen. Heerlijk ontspannend is het hier! We rijden eerst nog 2 uur op bijna een steeds lange rechte baan tot aan het visitor center van Badlands NP.

De eerste stop is aan het Ben Reifel VC. Het is net 8u en vragen waar we de beste uitzichtpunten hebben. Ondertussen kijk ik of ze hier mijn munt verkopen, maar helaas is deze ook niet meer te vinden. We rijden de weg op langs de Badlands en stoppen voor een eerste foto.

In de verte zie ik alweer een coyote!

We wandelen eerst langs een kort houten wandelpad, de Door trail. De zon zit hier toch wel wat verkeerd en houden slechts een korte stop. Bovendien hangt er een ijskoude wind en is het nog enorm koud.

We rijden nog even de baan terug voor de kleuren op de rotsformaties.

Om 9u15 rijden we even weg uit de Badlands voor onze gereserveerde tour “Delta 01 of Minuteman Missile Tour. Deze tour start om 10u, maar om 9u30 staan we al op de parking. We wachten in de auto tot we de vorige groep zien buitenkomen. Een vriendelijke oudere man “Jim” is de tourbegeleider.

Delta 01 is een militaire site waar vroeger kernraketten KONDEN gelanceerd worden. In de Koude Oorlog heeft de USA Air Force de Minuteman Missiles gemaakt. Dit was een nieuwe versie van een intercontinentale raket met kernbom.

De bedoeling was dat ze Rusland konden bereiken binnen de 30 minuten. Dit nieuwe type raket kon binnen de minuut gelanceerd worden. Wat ervoor zorgde dat Amerika op deze manier heel snel kon reageren. Er bestonden tijdens het hoogtepunt een 1.000 raketten, die klaarstonden voor te lanceren.

Wij bezoeken hier het controlecentrum met een totale bemanning van 8 personen. Zes zaten bovengronds en twee moesten ondergronds blijven. Ze werkten met shiften, zodat er steeds afwisseling was. Bovengronds zijn er badkamers, living, keuken, maar ondergronds was er enkel de draaiknop (met sleutel). Ondergronds wachtte ze op het bevel of de lancering moest uitgevoerd worden of niet. De twee personen die dan verantwoordelijk waren voor deze belangrijke taak, doodde hun tijd met afwisselend te slapen of te lezen.

Deze draaiknop zou voor de lancering gezorgd hebben.

Ondertussen is dit gebouw bezit geworden van de U.S National Park Service.

Na deze indrukwekkende tour keren we terug naar de Badlands. We stoppen nog even bij het Visitor Center van Minuteman en bekijken de film van 30 minuten. Terug bij Badlands National Park nemen we een foto van het bord en eten we onze lunch in de auto op. Buiten hangt er nog steeds een ijskoude wind.

Daarna wandelen we een kleine wandeling, de Window Trail.

Hierna zijn we klaar voor de moeilijkste en mooiste wandeling in het park. Deze wandeling noemt de Notch Trail. We wandelen eerst langs de Badlands Canyon. Helaas verdwijnt de zon achter grote wolken, waardoor het nog kouder begint aan te voelen.

Vervolgens komen we aan DE LADDER. Deze is langer dan we hadden verwacht en nogal hoog. Even slikken of ik dit wil zie zitten, maar ik doe het toch. Hoewel de laatste treden een grotere opstap nodig hebben, kom ik aan op de top.

We wandelen een stukje verder langs de randen van deze Badlands rotsformaties. De zon begint gelukkig weer uit te komen en nemen enkele foto’s. Een grote groep is ook naar boven gekomen en beslissen om terug te keren.

Dubbel slik voor deze afdaling. Tom gaat eerst naar beneden, zodat hij mij toch wat kan begeleiden. Voor iemand klein is dit wel even goed de benen strekken. Hier heb ik met mijn hoogtevrees wel mijn angsten moeten overwinnen. Tom is behoorlijk onder de indruk dat het nog zo vlot gegaan is. Mijn rechterbeen doet wel pijn van bij het afdalen.

De wind is nog steeds hevig aanwezig en rijden terug naar het Visitor Center. We bekijken de film en kopen nog een postkaart. We hebben zin in koffie en rijden nog naar de Lodge. Eerst kijken of ze hier een magnetische flessenopener hebben voor Tom. En ineens, zie ik de munt van Badlands hangen! Zelfs de munt Mount Rushmore hangt hier ook! We scoren twee munten, flessenopener en een heerlijke koffie.

Terug buiten plaatsen we de GoPro op de motorkap van de auto en rijden naar meerdere viewpoints. Eerst stoppen we aan de Fossil Trail. Deze wandeling is zeer kort, maar ook niet de moeite. Ze tonen replica fossielen op een infobordje die ze hier gevonden hebben. Aan de overkant wandelen we een kort stukje van Castle Rock trail.

Hierna rijden we langs de meerdere viewpoints tot op het einde aan de Yellow mounds overlook.

Deze Yellow mounds vertonen prachtige kleuren!

Na de viewpoints zien we nog enkele prairiehonden, gaffelbokken, dikhoornschapen en een bizon.

De vermoeidheid begint enorm toe te slaan en beslissen om terug te keren naar Rapid City. Om 18u zijn we terug in Rapid City en gaan eten bij Ruby Tuesday. Deze hebben we nog nooit bezocht in al onze Amerika reizen. We kiezen elk een cocktail en een hoofdgerecht. Tom kiest voor een mix van kip en ribbetjes met friet, zelf kies ik voor de gezonde zalm met rijst.

Na onze eten kiezen we nog een dessert “ijscréme en chocoladecake met caramel en slagroom”. We kiezen hierbij nog een biertje en ik een cocktail. Vandaag betalen we ook maar $5 voor een cocktail! Er zit zeker alcohol in, want bij de tweede begin ik het al te voelen…

Om 20u30 rijden we terug naar onze cabin en zien een aantal sterren bovenaan de cabin verschijnen. We gaan nog even de hot tub in en pas rond 22u kruipen we ons bedje in.

Morgen gaan we naar Mount Rushmore en Custer State Park!

Hiking: 5,5 km
Weer: 5 – 16 °C; zon, wolken en veel koude wind (gevoelstemperatuur max. 11°C)
Wildlife: coyote, bizons, gaffelbokken, herten, prairiehonden