Day 14: Geysers and Wildlife in Yellowstone NP

Vrijdag 21 september

Deze ochtend worden we wakker om 7u. Om 7u20 haalt Tom koffie en ontbijten we nog in de cabin. Het heeft lichtjes gevroren in Yellowstone NP. De winterbroek wordt voor de eerste keer van deze reis aangetrokken. Net voor 8u wandelen we naar de Old Faithful area. De betrouwbare geiser zal rond 8u38 uitbarsten, dus bezoeken we eerst nog enkele andere in de buurt. Hier is zelfs een deel van de wandelweg afgesloten, wegens te veel thermische activiteit.

Om 8u30 staan we klaar voor de Old Faithful met alle camera – apparatuur.

Na deze prachtige uitbarsting wandelen we verder tussen de indrukwekkende geisers en warmwaterbronnen.

Belgian Pool :)

Als laatste bezoeken we de Morning Glory Pool. Helaas heeft deze bron veel te lijden gehad van vandalisme. Bezoekers “lees stomme toeristen” hebben tonnen aan keien, munten, hout en ander afval in de bron gegooid. Hierdoor is de watercirculatie ernstig verstoord, waardoor de thermische activiteit verloren ging en de temperatuur gedaald is.

Het is inmiddels 10u30 en moeten om 11u uitchecken. Zeer vlug wandelen we terug naar de cabin om te gaan uitchecken. Pfftt, die winterkledij gaat straks terug uit. Tom gaat de sleutel terugbrengen, terwijl ik in de auto wacht. Ineens staat hij daar met een potje frozen yoghurt (framboos-smaak). Heerlijk verfrissend!

Na het heerlijk ijsje, rijden we nog naar de Midway Geyser Basin trail. Hier wandelen we naar een aantal erg grote heetwaterbronnen. De bekendste is Grand Prismatic Spring (die we gisteren van bovenaan zagen). Het is hier enorm druk en parkeren zelfs niet op de officiƫle parking. Aan een zijweg van de baan kunnen we de auto parkeren. We zien meteen al mooie kleuren verschijnen, maar helaas ook bussen vol arrogante Chinezen!

Ik heb niets tegen deze mensen, maar onbeschoft dat deze zijn! Niet normaal! Een vrouw begon hard te tikken op mijn arm omdat ze vond dat ik in haar weg stond (heb ze neergebliksemd met een kwade blik), ze stoppen vlak voor je neus voor de zoveelste foto, versperden het wandelpad, maakten de Amerikanen op het wandelpad enorm kwaad, en het ergste van al was dat er zelfs ene van het wandelpad was gesprongen!!

Na onze beperkte foto’s zijn we enorm blij om weg te zijn uit dit circusgedoe!

Vervolgens rijden we meteen door naar Mammoth. Onderweg zien we nog een aantal bizons en een gaffelbok.

Helaas zijn er wegenwerken langs deze route en verliezen we een uur! Hierdoor eten we pas om 15u onze late lunch. Zelfs het eten in de Terrace Grill trekt op niets. Het enige goeie is het zien van nog enkele wapitiherten. We willen beiden hier weg, veel te druk en we rijden door naar Lamar Valley. In 2013 hebben we al zoveel gedaan en gezien in Yellowstone NP, voor deze reis is het genoeg geweest. Onderweg zien we nog een stuk of 15 gaffelbokken in de vallei grazen. Enkele bizons ontbreken ook niet op deze route.

We rijden nog eens een Gravel road (Black Deer Plateau Road) om wildlife te spotten, maar geen enkel dier is te zien op deze weg. Bij het uitrijden zien we al snel een bizon en via een andere zijweg zien we de Petrified tree.

Verder op de weg stoppen we voor de osprey of visarend. Deze heeft net een vis gevangen en het overige deel zit nog vast aan zijn poten.

Hierna bereiken we Lamar Valley en zien een eerste kudde bizons.

Niet veel later zien we steeds grotere en grotere kuddes bizons! Wow! We zien ze langs de weg oversteken, de rivier oversteken tussen de prachtige herfstkleuren. Wow! In 2013 hebben we er nooit zoveel gezien! Maar dan ineens te beseffen dat er hier vroeger miljoenen rondliepen en nu een aantal duizenden. Wel, we hebben misschien wel duizend bizons gezien vandaag!

Na deze mooie belevenis rijden we naar het hotel in Cooke City! Dit ligt alweer in de 4de staat van de reis, namelijk Montana. We zien nog eens 6 muildierherten langs de weg vooraleer we arriveren in Cooke City.

We beslissen om in het restaurant van het hotel te eten. We drinken elk een cocktail (de alcohol is goed voelbaar) en bestellen elk een heerlijke maaltijd! Tom drinkt hierbij nog twee glazen wijn, we moeten toch niet meer weg.

Na de heerlijke maaltijd frissen we ons op en plaats ik nog een dag online op de website. Om 22u45 gaan we slapen! Morgen rijden we naar de Beartooth Highway!

Hiking: 9,5 km
Weer: 1 – 18 °C, zonnig en wolkjes
Wildlife: gaffelbokken, wapitiherten, muildierherten, bizons en visarend