Day 17: Waterfalls and Wild West Legends in the Black Hills

Maandag 24 september

Deze ochtend worden we wakker rond 7u45 na een heerlijke nachtrust. Ik post eerst nog een dag online op de website. Om 9u ben ik klaar, maar het ontbijt was maar tot 9u. Gelukkig is Tom net voor 9u nog ontbijt gaan halen (eitjes, worstjes, pancakes, ontbijtgranen, koffie en fruitsap). We eten het gezellig in de kamer op en om 9u45 vertrekken we uit de Days Inn.

We rijden eerst naar de Spearfish Canyon Scenic Byway. Deze scenische route heeft een aantal watervallen. Op deze reis hebben we nog niet te veel watervallen gezien, dus tijd voor nog een paar watervallen. De eerste waterval is de Bridal Veil Falls.

De tweede waterval ligt een eindje verderop, namelijk de Roughlock Falls. Voor deze waterval dien je een korte wandeling naar beneden te maken. Het is een verhard, maar steil wandelpad. Echter is het de afdaling zeker waard, de waterval heeft een sprookjesachtige sfeer. We zijn beiden zeer onder de indruk.

Na deze prachtige waterval volgen we de gravel road nog een beetje verder tot het bordje “Dances With Wolves filmsite”. Deze film was een grote hit in het jaar 1990 met Kevin Costner. We zullen de film dringend eens moeten bekijken.

Hierna rijden we langs dezelfde weg terug tot aan de Spearfish Canyon Lodge. Van hieruit kunnen we via een kort wandelpad nog een waterval bezichtigen. Deze waterval is de Spearfish Falls. Eveneens een mooie waterval om op de lijst te zetten.

Na onze derde waterval verlaten we de scenische autoroute en rijden richting Deadwood. We maken eerst nog een tussenstop in Lead. Hier bezoeken we nog de Homestake Mine, een resterende open goudmijn van in de tijd van vergane glorie.

Lead ligt net naast Deadwood en hier parkeren we de auto op een gratis parking. We wandelen eerst naar de Saloon 10, waar ze net een toneel spelen over de moord van Wild Bill Hickock. In deze saloon drinken we elk een drankje. Tom kiest voor een cocktail en ik voor koffie met een vleugje bourbon. Deze drank ziet er misschien als chocomelk uit, maar dat is het zeker niet!

Na ons drankje eten we een beetje verderop elk een grote slice pizza! Heerlijk!

We bestellen nog een Calamity Jane cocktail en hierin zit een Moonshine smaakje. Er zijn verschillende smaken en proeven een stuk of vier smaakjes. We proeven Apple pie, watermelon, blueberry en koffie. Het zijn eigenlijk een soort van jenevers met 35% alcohol. Ineens krijg ik het toch wel heel warm van deze alcohol. We kopen een fles van de Blueberry en praten nog even met de vriendelijke verkoopster.

Tussendoor wandelen we nog enkele winkeltjes binnen, maar vinden er voor de rest niets aan in Deadwood. Overal staan er wel geldmachines zoals in Las Vegas. Hmm, hadden het toch wel wat authentieker verwacht en niet zo kitsch.

De laatste stop in Deadwood is het Mt. Moriah Cemetery. Hier liggen enkele befaamde figuren uit de tijd van het Wilde Westen. We betalen $2 per persoon en wandelen eerst naar het graf van Wild Bill Hickock. Hij werd op 2 augustus 1876 in het achterhoofd geschoten door Jack McCall in de saloon. De dader werd eerst onschuldig verklaard, maar na een grondige zaak toch opgehangen. Zoals velen, kwam hij naar Deadwood in de hoop, avontuur en rijkdom te vinden. Wild Bill was een marshal en een army scout.

Net naast zijn graf ligt zijn toenmalige geliefde Calamity Jane. Ze hielp als verpleegster voor de gewonde en zieke mensen. Haar enige wens was om bij haar dood naast Wild Bill te liggen.

Hierna wandelen we naar de Brown Rocks Overlook, met een uitzicht van Deadwood.

Op het kerkhof zien we veel eekhoorns en hertjes.

We zien nog een aandenkingssteen van de heer Adams. Deze persoon had ook de grote droom om veel goud te vinden. Helaas werd deze droom kapot gemaakt en had hij bijna alles kwijt. Tot hij het briljante idee had om een supermarkt op te starten voor de goudzoekers en hun gezinnen. Samen met nog andere investeerders, richten ze hun eigen bedrijf op. Hierdoor moesten de goudzoekers niet meer 425 km reizen voor proviand.  Door dit idee werd hij rijk en zelfs burgemeester van Deadwood voor meerdere jaren. Momenteel kan je zijn huis en een museum bezoeken.

Het is steeds bewolkter en kouder geworden. We beslissen om door te rijden naar de cabin “Willow Springs” in Rapid City. Bij het oprijden van de oprit en het inchecken bij de eigenares, heb ik al meteen een nieuwe vriendin. Deze kat noemt “Crackers” en zit altijd met haar hoofd in de eetbak!

De eigenares rijdt met haar quad met een paar spullen van ons naar boven. Moeten we al minder dragen. De frontier cabin ligt op een klein heuveltje, maar is volledig privé. Wat een heerlijke cabin en zelfs met een hot tub.

Hierna rijden we nog naar de Safeway voor een aantal boodschappen. We beslissen om zelf hotdogs te maken en kopen nog een fles champagne voor deze avond. Eveneens nog een paar hapjes en ontbijt voor de volgende dagen. Om 20u30 eten we lekkere hotdogs en genieten van een rustig avondje in de cabin.

Morgen rijden we naar Badlands NP en Minuteman!